هوش مصنوعی, سیستم عصبی و کاربرد آن در شهرسازی

پویا صابریون

پویا صابریون

مغز انسان از یک مجموعه منسجم از سلول های عصبی تشکیل شده است و الگوهای ارائه شده برای این سیستم عصبی بر مبنای پردازش عددی عمل می کند. هوش مصنوعی با الگوبرداری از مغز انسان، عملکردهایی منطقی و هوشمندانه دارد. هوش مصنوعی یک تکنولوژی است که سعی دارد رفتار هوشمندانه را در فرآیندهای کامپیوتری تقلید و پیاده‌سازی کند. هوش مصنوعی کاربردهای گسترده ‌ای در ساخت‌وساز دارد. استفاده از فناوری های پیشرفته با هدف تسهیل شرایط زندگی جدید برای ساکنان شهرها می تواند زندگی روزمره آنها را راحت تر و ایمن تر کند. این نوآوری‌ها وظایف جدیدی را برای طراحان و معماران ایجاد می‌کند که از قافله پر سرعت تکنولوژی عقب نمانده و آن‌ها را در طرح‌های خود به کار گیرند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی ترکیبی از مجموعه نرون‌هاست و البته نرون های مصنوعی‌ ای که بسیار شبیه به نرون های زیستی کار می‌کنند و بدین گونه است که ورودی های زیادی با وزن های مختلف می‌گیرد و یک خروجی که به ورودی وابسته است تولید می‌کند. هوش مصنوعی، هوش ماشین هاست. در واقع شاخه ای از علوم کامپیوتر است که قصد دارد راه حل های الگوریتمی را ارائه کند تا بتوانیم به وسیله آن ها در ماشین ها، هوشمندی ایجاد کنیم. هدف هوش مصنوعی بطور کلی ساخت ماشینی است که بتواند «فکر» کند.

هوش مصنوعی در شهرسازی: در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی (AI)  با سرعتی بی‌سابقه و با قابلیت‌های پیچیده خود را نشان داده است و به‌طور حتم، در آینده‌ای نزدیک نیز این فناوری، شهرها و جوامع ما را به‌طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. هوش مصنوعی به ‌عنوان بخشی از تلاش‌های توسعه مبتنی بر دانش، به‌عنوان راه‌ حلی برای بحران‌های شدید محیطی، اقتصادی و اجتماعی تلقی شده است. در نتیجه، مفهوم «شهر هوشمند» در خط مقدم گفتمان‌های برنامه‌ریزی و توسعه شهری قرار گرفته است.

کاربردهای هوش مصنوعی در شهرسازی:

_ بهینه‌سازی حمل ‌و نقل عمومی

_ پایش کیفیت هوا

_ مدیریت سیستم ترافیک

_ نظارت تصویری

در حقیقت، شهر هوشمند به ‌عنوان سیستمی قوی عمل می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و دولتی آن مبتنی بر شیوه‌های پایدار هوش مصنوعی است و به ما کمک خواهد کرد، با به‌کارگیری هوش مصنوعی در شهرسازی‌هایمان به روند پیشرفته زندگی و در نتیجه در اختیار داشتن آینده‌ای مطلوب، دست یابیم. هدف نهایی شهرهای هوشمند ایجاد زندگی راحت و مناسب برای شهروندان است. بنابراین، زیرساخت های شهر هوشمند بدون وجود یک حاکمیت هوشمند، کامل نیست. حاکمیت هوشمندانه به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود تصمیم گیری از طریق همکاری بهتر بین ذینفعان مختلف از جمله دولت و شهروندان است. حکومت هوشمند می تواند از داده ها، مدارک و سایر منابع برای بهبود تصمیم گیری ها و مطابقت آن ها با نیازهای شهروندان استفاده کند.