قرن 21

حمیدرضا عظیمی

پادشاهان در طول تاریخ با تکیه بر زور و قدرت خویش و مذهبیون نیز با داستان سرایی وقصه پردازی از  ناتوانی و نادانی انسان ها برای تسلط و حکومت  بر جسم، روان و احساسات آن ها  استفاده می‌کردند. بعد ها زمین داران و پس از انقلاب صنعتی، کارخانه داران صاحبان ثروت و قدرت بودند. اما در قرن 21 نظریه پردازان معتقد هستند صاحبان آینده، “صاحبان اطلاعات” خواهند بود. جذابیت قرن 21 به دلیل سرعت زیاد رشد تکنولوژی و بیوتکنولوژی و نیز پیشرفت هوشمند سازی در همه زمینه‌ها می باشد، بطوریکه تصمیم گیری ها اعم از مهندسی و پزشکی و محیط زیستی و غیره بر مبنای نتایج حاصل ازالگوریتم های هوشمند صورت خواهد پذیرفت.

  • فناوری هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی یادگیری ماشینی به منظور پیش بینی رویداد ها و محاسبه بر اساس داده های عظیم بسیار قدرتمند است. بر اساس هوش مصنوعی تصمیم گیری بر مبنای نتایج حاصل از الگوریتم های پردازش شده صورت می پذیرد. از یک سو هوش مصنوعی باعث پیشرفت تمدن جهانی و جابجایی مرزهای علم می شود، از سوی دیگر برخی از محققان بر این باورند با خلق ابرهوش مصنوعی، خودآگاه آن که عملکردی شبیه مغز انسان خواهد داشت، دارای ایده ارزشمندی جان خود شده و به طور مستقیم و غیر مستقیم این موضوع را پایانی برای بشر می دانند. البته راه درازی تا آن زمان می باشد و در این راستا، نیاز بشر به توانمندتر شدن از طریق تحقیق و تفحص در استفاده کامل قابلیت مغز انسان لازم الاجرا به نظر می رسد.

  • تئوری جاذبه و تکنولوژی ضد جاذبه

سفر در زمان رازی است که قرن‌هاست ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. تئوری‌های فراوانی، از جمله تئوری جاذبه می‌توانند امکان سفر در زمان را تشریح کنند. جاذبه باعث خم شدن فضا-زمان شده که خود باعث می‌شود اجسام در مسیری ناراست و مدور حرکت کنند. فیزیکدانان بر این باورند که یکی از راه‌های خلق “کرم‌چاله‌ها” (وارد شدن به یک تونل فضایی و رفتن به یک کهکشان دیگر با سرعت نور) به کمک جاذبه است. بر اساس نظریه انیشتین، دانشمندان ابتدا بر این باور بودند که جاذبه در نهایت توسعه دنیا را با گذشت زمان کندتر خواهد کرد. سپس در سال ۱۹۹۸، تلسکوپ فضایی هابل نشان داد که جهان همواره با سرعت بیشتری در حال توسعه است. بدین ترتیب دانشمندان دریافتند که تئوری جاذبه نمی‌تواند اتفاقی که برای جهان هستی می‌گذرد را توضیح دهد. لذا در قرن 21 مطالعات مرتبط با تئوری ضد جاذبه نیز گسترش یافته است و ماده ی جدیدی اختراع شده است با نام “آیروژل” که به خودی خود از هوا سبک تر است و فرم خالص آن می تواند در هوا شناور باشد و همچنین با حرارت دادن به آیروژل، این ماده می تواند وزن هایی بیش از وزن خود را نیز در هوا معلق نگاه دارد. با تکنولوژی ضد جاذبه و معلق نگه داشتن اجسام و با پیشرفت روش های علمی از جمله اختلاف دما و امواج صوتی و ماده آیروژل محققان معتقدند می توانند تمامی رویدادهای دنیا را کنترل نمایند.