صاحبان زمین

محبوبه ایمانی

محبوبه ایمانی

در این تحقیق با استفاده از آمار و ارقام  صاحبان اصلی زمین معرفی شده­اند. آنچه که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند این است که میلیاردر های معروفی مثل جف بزوس، بیل گیتس و ایلان ماسک، کنترل تمام دنیا و افکار عمومی را در اختیار دارند ولی واقعیت این است که این دوستان بیشتر از اینکه قدرتمند باشند، سلبریتی هستند و قدرت اصلی و کنترل دنیا در اختیار میلیاردرهای غیر معروف می باشد..

  • مفهوم انحصار کامل یا مونوپولی

کلمهMono  یعنی «تک/یک» وPoly  از ریشه یونانی Polein  گرفته شده و به معنای فروختن است. بازار انحصار کامل یا مونوپول به بازاری گفته می‌شود که در آن یک محصول (کالا یا خدمت) صرفاً یک عرضه‌کننده یا فروشنده دارد.

  • مفهوم انحصار چند جانبه

بازار انحصار چندجانبه یا Oligopoly  زمانی به وجود می‌آید که تعداد محدودی عرضه‌کننده، تمام یا بخش بزرگی از یک بازار را در دست خود بگیرند. در کشور ما خدمات مخابراتی و صنعت تولید خودرو مثال‌های خوبی از بازار انحصار چندجانبه محسوب می‌شوند.

  • انحصار دوجانبه به چه معناست؟

بازار انحصار دوجانبه یا  Duopoly از بسیاری جهات شبیه بازار مونوپولی است، با این تفاوت که دو شرکت یا سازمان، بخش اصلی بازار را در اختیار خود گرفته‌اند. این‌جا هم یا عرضه‌کنندگان و فروشندگان دیگری وجود ندارند، یا اگر هم هستند، سهم بازارشان آن‌قدر کوچک است که می توان آن‌ها را نادیده گرفت. در بازار سیستم‌ عامل‌های موبایل، می‌توان اندروید و IOS را مصداق انحصار دوجانبه در نظر گرفت. چراکه بیش از ۹۸٪ بازار را در اختیار خود دارند و مجموع سهم سایر رقبا (سامسونگ، لینوکس، ویندوز و …) حتی به ۲٪ کل بازار هم نمی‌رسد. به شکل مشابه می‌توان بازار تولید هواپیماهای تجاری بزرگ را هم یک مثال از بازار انحصاری دوجانبه در نظر گرفت که بخش غالب آن در اختیار بوئینگ و ایرباس می باشد.

    صاحبان زمین چه کسانی هستند؟ آقای “لری فینک” یک نابغه اقتصادی است، که کمتر کسی او را می­شناسد. او مالک  کمپانی به نام بلک راک BLACK ROCK می باشد. بلک راک یک کمپانی مدیریت دارایی و سرمایه است که نمونه اش در دنیا زیاد است. مجموعه های این چنینی تعداد زیادی صندوق سرمایه گذاری دارند که مردم پول خود را به عنوان سرمایه در آن واریز کرده وشرکت مربوطه با این پول در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند و این سهام را مدیریت می‌کند. فرق بلک راک با کمپانی های شبیه خودش در چیست؟ بلک راک در دنیای اقتصاد قدرت ویژه ای دارد. دارایی بلک راک۱۰  تریلیون دلار یعنی نصف تولید ناخالص ملی آمریکا است. این پول برای خودش نیست و متعلق به مردم است ولی اختیار مدیریت آن با کمپانی بلک راک است.

بلک راک سهامدار اصلی تمام کمپانی های بزرگ دنیا است. گوگل، اپل IOS ، ویزا، مسترکارت، P&G وPepsi, Nestle و بسیاری از کمپانی های بزرگ دیگر نظیر، ونگارد با ۸ میلیون دلار و کمپانی استریت با ۴۰۰ میلیون دلار دارایی جزء این مجموعه هستند. صاحب بلک راک آقای لری فینک این کمپانی را با یک وام ۵ میلیون دلاری سال استارت زد و سرعت رشد آن همانند موشک بود. بلک راک برای بزرگترین کمپانی های دنیا و تمام برندهای مهمی که در تمام دنیا شناخته شده هستند، تصمیم گرفته و بهشون خط مشی می دهد و به هیچ شخص، ارگان و سازمانی هم در دنیا پاسخگو نیست. این کمپانی در چین و در شرکت های چینی که در بلک لیست دولت آمریکا هستند، سرمایه گذاری کرده است. دولت مرکزی آمریکا در بحران های مالی بزرگ از این کمپانی کمک گرفته و این بلک راک است که با مدیریت دارایی‌ها به دولت کمک رسانی می کند و حتی به بانک مرکزی و کمپانی آمریکایی وام می­دهد.

در سال ۲۰۱۸ کمپانی بلک راک خطاب به مدیران کمپانی های آمریکایی اعلام کرد، از این پس باید فعالیت های خود را با سیستم ESG  وفق بدین وگرنه ارزش سهام تان سقوط می کند و از یکسری امتیازات محروم خواهید شد. ESG مخفف عبارت ENVIRONMENTAL SOCIAL GOVERNANCE  است.

  • ENVIRONMENTAL پاسخ به این سوال است که برای محیط زیست چه کاری انجام می­دهید؟
  • SOCIAL پاسخ به این سوال است که برای جامعه چه کاری انجام می دهید؟
  • GOVERNANCE پاسخ به این سوال است که کمپانی خود را چگونه اداره می کنید؟

سیستم ESG چند مشکل بزرگ دارد. اول اینکه ارزش سهام کمپانی هایی که امتیاز آن ها بالا است گرانتر از سهام های دیگران است، دو اینکه کمپانی ها وارد رقابت برای گرفتن امتیاز بیشتر می شوند و لذا تمرکزشان از کار اصلی شان  دور شده و در نهایت این امتیازدهی بسیار ناعادلانه و سلیقه ای است.

Click here to add your own text